سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس دانش را بطلبد برای اینکه با دانشمندان همراه شود یا با نادانان بستیزد یا مردم را متوجه خود کند، خداوند او را داخل آتش گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
گوکه در گذرزمان

پرورش کرم ابریشم

 

پرورش کرم ابریشم  ( نوغان و نوغانداری) در سالهای گذشته در گوکه مرسوم بوده است و در گویش محلی به کرم ابریشم “بی بی”  و به ابریشم” اورشم” و به کار ابریشم گیری یا ابریشم کشی ” اورشم گیری یا اورشم کشی ” می گفتند. . وجود درخت توت فراوان در گوکه انجام آن را آسان کرده بود .امروزه به دلایل بسیاری این کاراصلا صورت نمی گیرد  .و توتستان ها ازبین رفته اند.در زمان ما تخم نوغان را از کشورهای کره و ژاپن وارد می کردند.پیله ی ؤاپن کمتر اما درشت تر بودو پیله ی کره ریز تر اما بیشتر بود. بعد ها کشور ما ایران توانست خودش تخم نوغان تولید نماید.در فصل بهار ضمن دریافت تخم نوغان یکی از اطاقهای خانه و یا انباری و یا تلار که داشتند را خالی کرده و کرم ها را بعد از بیرون آمدن از تخم با پر مرغ جمع می کردند و در خاس می گذاشتند.ابتدا کرم ها را یر یک خاس می گذاشتند.و به آن ها برگ توت خرد شده می دادند. هر چه کرمها بزرگتر می شدند خاس ها را بیشتر می کردند و برگ درخت توت بیشتری به آنها  می دادند. وسرانجام مجبور می شدند کرم ها را به تلنبار انتقال دهند.تا کرمها درشت شوند و شروع به پیله بستن کنند .در این مدت چند بار چوب ها (ژگر ها)را از زیر می کشیدندتا تنفس کر مها بهتر انجام گیرد که به این کار( کی نه )کردن می گفتند.و وقتی کرم ها شروع به پیله بستن می کردندشاخه ی کرف می بردند و روی کرمها می گذاشتند.کرمها از روی کرف بالا می رفتند وپیله درست می کردند.پیله های کرف تمیز تر بود و قیمت آن با پیله ی ژرگر فرق می کرد..چون پیله های ژگر با مردن بعضی کرم های ضعیف رنگی می شدندوابریشم سفید از ان به دست نمی آمد. سپس پیله های کامل شده را جمع آوری کرده یکجا در آفتاب داغ بیرون یا پشت بام زیر حلب شیروانی پهن کرده تا کاملا خشک شوند و شفیره داخل انها کاملا بمیرند . می شد به همین نحو پیله خشک را می فروختند اما برای سود بیشتر آنها را در سیستم ابریشم گیری به کلاف نخ تبدیل می کردند .برای اینکار از یک لگن رویی بزرگ که زیرش را آتش کرده بودند و چنگه مخصوص ابریشم گیری آماده شده بود و پره چوبی بنام “چل” برای کلاف کردن نخ آماده می کردند و سپس این کار انجام می شد .در زمان خودمان ابریشم گیری جمع شده بودو پیله ها را به واسطه ها می فروختند یا این که به استانه یا لاهیجان یا سیاهکل انتقال داده ،می فروختند.

    صفر تا صد راه اندازی کارگاه پرورش کرم ابریشم / با 2 میلیون تومان شروع کنید!

       

Image result for ?وسایل قدیمی مورد استفاده در نوغانداری در گیلان?‎

Image result for ?وسایل قدیمی مورد استفاده در نوغانداری در گیلان?‎

                      داس و سو سنگ یکی از وسایل اصلی نوغاندا ری   

                             دو نوع تلنبار در بالا و پایین عکس مشاهده می شود.

  

   

                                              کرمها (بی بی ها)در حال خوردن برگ توت 

        

                                                              یک کرم در کنار پیله                     

برای ابریشم کشی همه یا برخی با همکاری هم در روزی مشخص برنامه ابریشم کشی ( اورشم کشی ) با تدارک ناهار و آش و اینجور چیزا برنامه مفصل و مفرحی داشتند .




کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبدالرضا(راشید )نوری 93/10/10:: 12:43 عصر     |     () نظر


ابزار وبلاگ
طراحی سایت